יום שלישי, 13 בנובמבר 2012

זמן איכות - לעצמך ויחד עם ילדייך

פגשתי שבוע שעבר את חגית מוזס לשיחה על יצירת זמן איכות.. היה מרתק ולמדתי המון!
החלטתי לשתף אתכם במאמר שהיא כתבה על הנושא ומקווה שיתן לכם השראה..
יש פה המון רעיונות מקסימים - קריאה נעימה ותזכרו גם ליישם :)
ויש גם סרטון:
http://www.youtube.com/watch?v=7iXfF0p1vAk&feature=share

אז איך יוצרים "זמן איכות עם הילד/ה, 
כשאין זמן/כוח ?..." 
מאת: חגית מוזס- תרפיסטית בשילוב אומנויות M.A -
מטפלת רגשית בילדים ובנשים, ב"אומנות התרפיה"- 
קליניקה בפ"ת.
מדריכת הורים ומנחת קבוצות מוסמכת. 




לאחרונה מדברים הרבה על החשיבות של יצירת "זמן איכות" עם כל ילד
ובטח רק מקריאת הכותרת אתם מהנהנים בראשכם או בליבכם ואומרים לעצמכן,
"אוקי, זה חשוב, אבל איך באמת אפשר למצוא זמן וכוח לזה ?" 
אז לפני שאתן לכם כמה טיפים על איך באמת עושים את זה בעידן בו אין לנו ההורים
לא יותר מידי זמן ובטח שלא חשק וכוח, אתן לכם קודם כל כמה סיבות טובות למדוע
בכלל כדאי לכם לנסות וכן למצוא/ליצור זמן שכזה.
יתרונותיו של יצירת "זמן האיכות" עם הילד :
* העלאת הדימוי, הביטחון העצמי ותחושת השייכות- 
ילד שההורה שלו מפנה זמן כדי להיות איתו לבד מקבל מסר של -
" אני שווה, אני רצוי, אני מוערך וראוי לאהבה, אני חשוב לאבא ואמא
שמפנים ולו מעט זמן כדי להיות איתי לבד". 
* חיזוק הקשר והעמקת השיתוף הרגשי- 
הזמן המשותף מחזק ומשפר את הקשר האישי בין ההורה לילד. 
כשהילד רואה שההורה פנוי רק עבורו הוא ירצה לשתף 
אותו ביותר חוויות מעולמו הרגשי. הוא יסכים לשיתוף פעולה עם ההורה 
.ולהכיר גם בגבולות שהוא מציב ובכלל רמת הריבים והחיכוכים בינו לבין הוריו תפחת.

* הרגעה והפחתה של המריבות בין האחים- 
ככל שזמני האיכות ירבו ויהיו קבועים יותר כך גם רמת המריבות והחיכוכים 
בין הילד לאחיו תפחת . כשקיימת תחרות בין האחים על תשומת הלב של ההורים, 
הילדים חשים שהם צריכים להילחם על המקום שלהם לפעמים בדרכים שליליות. 

מתי ? טיפים פרקטים למציאת זמן איכות עם כל ילד, גם כשאין זמן/כוח:     
חלקכם חוזרים מאוחר מהעבודה עייפים ועמוסים מכל היום. 
ובכל זאת זמן איכות לא תמיד חייב להיות ארוך בזמן, או יקר מבחינת הוצאות כספיות ומשאבים.                                            1)בזמן ארוחות צהרים ו/או ערב- 
להקשיב לחוויותיו ולשוחח איתו שיחה זורמת ונעימה, הילד חש שהוא חשוב, 
שאכפת לכם ממנו ומעולמו ושהתגעגעתם.                           
 2 ) הוצאה מוקדמת מהגן/בי"ס- 
מידי פעם וליצור הזדמנויות לבילוי בגן השעשועים בגלידרייה, בפיצרייה וכו'                                                          
   3 ) בהמתנה ל- חוג של האח/ות, תור ארוך בקופ"ח וכו'- 
נקדיש את הזמן לשיחה, משחק קריאה, או יצירה - בהתאם לגילו.    
4) כשהאח/ות אצל חבר- 
כשהאחים האחרים בפעילות מחוץ לבית –בתנועת נוער, אצל חבר וכו', 
כדאי להקדיש ולו מעט זמן איכות כשהוא סוף סוף לבד ללא תחרות על תשומת ליבכם.   
5) בערב-באמבטיה או במיטה לפני השינה- 
אם ניתן רצוי לסדר את זמן השינה כך לפחות פעם/פעמיים בשבוע 
הורה אחד מרדים את שאר הילדים, כך שההורה האחר מתפנה להיות יותר זמן עם ילד אחד בלבד-להקריא לו סיפור ולשתף בחוויות מהיום שעברו-הילד וגם ההורה.   

 ככל שההורה משמש דוגמא בכך שהוא פתוח רגשית וגם מספר מעולמו דברים נעימים ולא נעימים שקרו לו במהלך היום, הילד לומד מכך שגם הוא יכול לחשוף את רגשותיו לספר. 
אפשר גם לעשות עיסוי בזמן הזה, לדמיין ביחד על מה הוא הולך לחלום, 
להאזין למוסיקה נעימה ורגועה, לשיר שיר ערש וכו'.   
כלל חשוב! אף פעם אל תשמשו בזמן האיכות כעונש על מעשה שלילי.  
"זמן איכות" הוא חשוב רגשית ומטרתו לא לשמש כאיום על התנהגויות שליליות וגם לא כצ'ופר ששמור רק להתנהגות חיובית. 
הוא זמן קבוע ובסיסי שקורה ויהי מה ודווקא השמירה על העקביות שבו, 
היא שתמנע, או לפחות תפחית מקרים של התנהגויות שליליות.

מה ? אז מה אפשר לעשות בזמן איכות- טיפים פרקטים-                              
זכרו את כלל הזהב- מה לעשות? כל דבר שיהיה נעים גם לילד וגם להורה! 
בחרו את הפעילויות בהתאם לרמת האינטליגנציה, העניין  והגיל של ילדכם, 
ניתן להתחיל עם זמני איכות כבר מגיל שנה ואפילו לפני ועד גיל 18+

*פעילויות במגע ומישוש- לעשות עיסוי אחד לשני 
( עם הידיים, עם קרם, עם כדור, עם נוצה) להתחבק,
 להתכרבל, ללטף את השיער/הגב, לדגדג, למשש חפצים מוסתרים בתוך שקית ולזהות מהם. 
לבשל/לאפות יחד, להכין בצק לעוגיות, לרדד, לשמן תבנית, להכין פיצה, כדורי שוקולד וכו'.
בטבע- לשחק בדשא או בחול למשש ולחוש אותם ביחד. לאסוף ענפים קטנים שעל הדשא ולעשות מהם צורות, לעשות ארמון בחול ,לשכב סתם כך על הדשא ולגלות צורות של עננים בשמים, 
להתגלגל על הדשא.                                                      
 *פעילויות בחוש השמיעה- לשיר שירים לילד, או לשיר ביחד, להקריא סיפור, 
או לקרוא יחד, לנגן בכלי מוסיקה שונים בתורות (קשקש, תוף מרים, קסילופון וכו') 
לחקות זה את זה בצלילים שנוגנו,לנגן יחד.                                                        
 *פעילויות בחוש הריח: משחק זיהוי של ריחות שונים- של מאכלים, תבלינים, 
 בשמים של אבא ואמא.לצאת לטבע להריח פרחים, דשא, ים, רוח.                            
*פעילויות בחוש הראיה- להביט יחד בתמונות של הילד ובתמונות משפחתיות באלבומים, 
במחשב ,בסרטונים. לצפות יחדיו בתוכנית טלוויזיה, או בדי.וי.די של הילד - 
בתנאי שהצפייה היא דינמית ומלווה בתיווך והסבר של ההורה ורצוי בישיבה קרובה ליד הילד .
לשחק יחד במשחקי מחשב מותאמים לגיל.
לחפש נושאים שמעניינים אותם באינטרנט-למשל ספורט, חיות וכו'                                                             * פעילויות בתנועה ובספורט- לרקוד יחד, לצרף חפצים לריקוד-בדים צבעוניים,  
בועות סבון, קשקושים וכו', ללכת על הקווים של המרצפות, לעשות מסלול מכשולים בבית או בחוץ, 
משחק מחבואים, משחק כדורסל/כדורגל וכדומה,                             
*פעילויות במוטוריקה עדינה- במשחק, יצירה ועשייה משותפת בבית: לשחק יחד בפאזלים, 
משחקי הרכבה, לגו, משחק חשיבה, לוטו וכו'. 
לצייר יחד- בתורות- כל אחד עושה צורה בתור שלו ורואים מה יוצא, 
או ביחד-לצייר במקביל באותו דף. ליצור עם מדבקות, עם פלסטלינה, בצק, חימר, 
גואש,צבעי ידיים, חומרי יצירה שונים. 
לקפל יחד כביסה וכמובן לשוחח תוך כדי. לתלות כביסה, לפתור תשבץ,           
להכין ארוחת ערב ולערב אותם בבחירת התפריט, סידור השולחן  וכו'.

לעוד עצות על איך יוצרים זמן איכות, 
איך מעודדים שיתוף רגשי ומקשיבים לילדים כך שגם יקשיבו לנו 
איך שמים גבולות וכיצד מתמודדים עם ריבים בין אחים- לחצו כאן
וקבלו מידע על סדנאות "הורים מהלב" בנושאים הנ"ל.                                
 * לידיעתכן, הסדנא הקרובה ב-19/11 בפ"ת – תעסוק ב"כלים פרקטים ליצירת זמן איכות איכותי עם הילד/ה .    לפרטים והרשמה - לחצו  כאן-


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה