חלק בלתי נפרד משיעורי עוסק בזכרון ופיתוח יכולות המוח והחשיבה.
אני מאמינה שהדברים קשורים כולם ושתרגול היוגה יכול ללכת יד ביד עם טכניקות לחיזוק המוח, החשיבה והזכרון.
תרגול של יוגה באופן קבוע תורם לתפקוד הגוף והמוח. במידה ומשלימים את התרגול בעזרת דרכים נוספות
אז יצרתם יכולות חדשות ומפתיעות לחשיבה מחוץ לקופסא, שיפור הזכרון, שיפור יכולת הלמידה וההקשבה
ועוד.. יכולות אלה הינן הבסיס להצלחה בלימודים, בעבודה, להשגת איזון ומיקוד ולמעשה בכל תחום.
אז הנה כמה טיפים שתוכלו להשתמש בהם עם ילדיכם וגם עבור עצמכם - ההורים, המורים, הגננות והמטפלים.
חלק מהטיפים המובאים כאן הם גם בהשראת השתתפות בסדנת זכרון של רועי זלצמן - מומלץ!
1. שימוש בקלפים צבעוניים לתרגול זכרון וחשיבה יצירתית.
ניתן להשתמש לצורך התרגיל בקלפי זכרון המשמשים למשחק, קלפי מודעות למיניהם אשר יש בהם תמונות,
או קלפי משחק אחרים שאתם מתחברים אליהם.
ניתן לתרגל לבד, בזוגות ובקבוצה.
ההוראות הבאות מיועדות לתרגול בקבוצה.
ערבבו והניחו חבילת קלפים הפוכים מול הילדים. כל ילד בתורו ניגש ושולף 2 קלפים.
כל ילד מונחה להביט בקלפיו, לחשוב כיצד ניתן לחבר את 2 הקלפים שבידיו לסיפור / משפט - רצוי שיהיה
כמה שיותר מצחיק, מפתיע או כל רגש אחר - זה יעזור לזכור יותר טוב.
עכשיו חברו את הילדים לבני זוג והמשיכו את המשימה כשכעת יש להשתמש בכל 4 הקלפים שברשות כל זוג ילדים.
חברו את הסיפורים והקלפים יחד וצרו סיפור חדש.
חיזרו על כך שוב (במידה ומספר הילדים מאפשר זאת) וצרפו יחד 4 ילדים (8 קלפים)
בתום התרגיל לכל קבוצה יש סיפור קצר ובו מופיעים כל האלמנטים השונים של כל הקלפים.
התרגיל מאפשר עבודת צוות, שיתוף פעולה, הקשבה, סובלנות, פיתוח חשיבה יצירתית ופיתוח הזכרון.
מחקרים מראים שבעזרת שיטה זו ניתן לזכור טוב יותר פרטים / אירועים / חומר לימודי או כל דבר אחר
שחשוב לכם לזכור.
הסוד הוא ליצור תמונות ולקשר בין התמונות בעזרת רגשות, סיפור וחוויה.
2. דרך נוספת לזכור דברים - תמונות מקושרות - מתאימה במיוחד לזכור רשימות או סיכומים:
- צרו תמונה נפרדת מכל זוג מושגים / תמונות / קלפים / מילים - לדוגמא אם יש לכם 8 קלפים -
תמונה ראשונה תכלול את קלף 1+2 תמונה שניה של קלף 2+3 תמונה שלישית את קלף 3+4 -
לא חייב להיות הקשר ברור בין התמונות השונות.
כעת אחרי שכבר יש בדמיונכם את התמונות המנטליות והן ברורות - בידקו את עצכם - תופתעו לגלות
שב-99% מהמקרים - תוכלו לזכור תוך מספר דקות בקלות ובכיף!
לדוגמא: רשימת מכולת - חלב, לחם, משחת שיניים, נייר טואלט, סטייקים, כוסות חד פעמיות
איך לעזאזל נצליח לזכור?? אגב - למי שרוצה לחזק את הזכרון ותפקוד המוח- מומלץ לעשות את התרגיל
הזה עם רשימת הקניות השבועית באופן קבוע רק כדי לאמן את המוח!
תמונה 1-חלב+לחם - דמיינו אמבט של חלב ובתוכו שוחות להן בשלווה עשרות פרוסות לחם שלוות..
תמונה 2-לחם+משחת שיניים - דמיינו את עצמכם חוזרים מורעבים מהעבודה וניגשים אמבטיה עם פרוסת
לחם - מורחים עליה בתאווה את משחת השיניים ונוגסים ביס גדול!
תמונה 3-משחת שיניים+נייר טואלט - דמיינו משחת שיניים שעשויה מעיסת נייר טואלט - על קופסת
המשחה יש תמונה של גלילי נייר טואלט.. וכשלוחצים את המשחה - יוצאת עיסת נייר..
הבנתם את הרעיון נכון? בסופו של דבר עבור רשימה זו צריכות להיות לכם 5 תמונות שונות.
ככל שיהיה אבסורד והומור - כך תזכרו יותר טוב. ככל שהתמונות יעלו רגש כלשהו כך יהיה לכם
קל יותר לזכור לאורך זמן. טיפ חשוב - כדאי לשנן פעם-פעמיים באותו יום את התמונות כדי להטביע
בזכרון.
3. לזכור שמות - זה חשוב מאוד לכל אחד ובמיוחד לנמצאים במקצוע טיפולי, הדרכה או הוראה.
יש לחלק את השם להברות, לחבר להברה או לכל השם את המאפיין הבולט בפניו או באישיותו של האדם
ועל ידי כך ליצור תמונה מנטלית שתקל על קישור השם הנכון לפנים.
כמובן שיש להשתמש בקישורים ואסוציאציות שעובדים אצלכם ולאו דווקא אצל אחרים.
חשוב ליצור בעצמכם את הקישור - עם מושגים מעולמכם, מעולם הדמיון והמושגים הקרוב לליבכם.
הומור לא מזיק ואפילו רצוי! אל תשכחו שהרעיונות שלכם הינם נכס שלכם ואתם לא חייבים ולא אמורים
לחלוק אותם עם אותו אדם. מה שחשוב זה להשיג את התוצאה הרצויה - במקרה זה לא לטעות בשמו
ולזכור אותו לאורך זמן.
לדוגמא: שם הילד: רום (מזכיר לי את הצליל "אום" וגם מתחרז איתו) לילד מראה בודהיסטי - רום-אום
סביר להניח שכבר לא אשכח את שמו..
4. לחבר מספר תנועות תרגול / רעיונות יחד כך שיש קשר סיפורי ביניהן.
זה גם יכול לעזור ליצור מערכי שיעור ולזכור אותם ואת סדר הדברים שתכננתם ללמד או סדר ההרצאה אותה
אתם מתכוונים להעביר.
אם נמשיך בדוגמת סדרת התרגילים - ניקח סיפור ילדים ידוע כבסיס. "נשתול" לתוכו את התרגילים עם איזשהו
הקשר הגיוני. נוסיף לסיפור רגשות / הומור / הגזמה / מסר או מוסר השכל.
נתרגל יחד ברצף ובפעם הבאה - סביר להניח שהילדים וגם אתם כבר תזכרו מה בא לפני/אחרי מה..
זהו לבינתיים - אשמח לתגובותיכם ואם עזרו לכם הרעיונות הללו.
סופ"ש נעים!
אני מאמינה שהדברים קשורים כולם ושתרגול היוגה יכול ללכת יד ביד עם טכניקות לחיזוק המוח, החשיבה והזכרון.
תרגול של יוגה באופן קבוע תורם לתפקוד הגוף והמוח. במידה ומשלימים את התרגול בעזרת דרכים נוספות
אז יצרתם יכולות חדשות ומפתיעות לחשיבה מחוץ לקופסא, שיפור הזכרון, שיפור יכולת הלמידה וההקשבה
ועוד.. יכולות אלה הינן הבסיס להצלחה בלימודים, בעבודה, להשגת איזון ומיקוד ולמעשה בכל תחום.
אז הנה כמה טיפים שתוכלו להשתמש בהם עם ילדיכם וגם עבור עצמכם - ההורים, המורים, הגננות והמטפלים.
חלק מהטיפים המובאים כאן הם גם בהשראת השתתפות בסדנת זכרון של רועי זלצמן - מומלץ!
1. שימוש בקלפים צבעוניים לתרגול זכרון וחשיבה יצירתית.
ניתן להשתמש לצורך התרגיל בקלפי זכרון המשמשים למשחק, קלפי מודעות למיניהם אשר יש בהם תמונות,
או קלפי משחק אחרים שאתם מתחברים אליהם.
ניתן לתרגל לבד, בזוגות ובקבוצה.
ההוראות הבאות מיועדות לתרגול בקבוצה.
ערבבו והניחו חבילת קלפים הפוכים מול הילדים. כל ילד בתורו ניגש ושולף 2 קלפים.
כל ילד מונחה להביט בקלפיו, לחשוב כיצד ניתן לחבר את 2 הקלפים שבידיו לסיפור / משפט - רצוי שיהיה
כמה שיותר מצחיק, מפתיע או כל רגש אחר - זה יעזור לזכור יותר טוב.
עכשיו חברו את הילדים לבני זוג והמשיכו את המשימה כשכעת יש להשתמש בכל 4 הקלפים שברשות כל זוג ילדים.
חברו את הסיפורים והקלפים יחד וצרו סיפור חדש.
חיזרו על כך שוב (במידה ומספר הילדים מאפשר זאת) וצרפו יחד 4 ילדים (8 קלפים)
בתום התרגיל לכל קבוצה יש סיפור קצר ובו מופיעים כל האלמנטים השונים של כל הקלפים.
התרגיל מאפשר עבודת צוות, שיתוף פעולה, הקשבה, סובלנות, פיתוח חשיבה יצירתית ופיתוח הזכרון.
מחקרים מראים שבעזרת שיטה זו ניתן לזכור טוב יותר פרטים / אירועים / חומר לימודי או כל דבר אחר
שחשוב לכם לזכור.
הסוד הוא ליצור תמונות ולקשר בין התמונות בעזרת רגשות, סיפור וחוויה.
2. דרך נוספת לזכור דברים - תמונות מקושרות - מתאימה במיוחד לזכור רשימות או סיכומים:
- צרו תמונה נפרדת מכל זוג מושגים / תמונות / קלפים / מילים - לדוגמא אם יש לכם 8 קלפים -
תמונה ראשונה תכלול את קלף 1+2 תמונה שניה של קלף 2+3 תמונה שלישית את קלף 3+4 -
לא חייב להיות הקשר ברור בין התמונות השונות.
כעת אחרי שכבר יש בדמיונכם את התמונות המנטליות והן ברורות - בידקו את עצכם - תופתעו לגלות
שב-99% מהמקרים - תוכלו לזכור תוך מספר דקות בקלות ובכיף!
לדוגמא: רשימת מכולת - חלב, לחם, משחת שיניים, נייר טואלט, סטייקים, כוסות חד פעמיות
איך לעזאזל נצליח לזכור?? אגב - למי שרוצה לחזק את הזכרון ותפקוד המוח- מומלץ לעשות את התרגיל
הזה עם רשימת הקניות השבועית באופן קבוע רק כדי לאמן את המוח!
תמונה 1-חלב+לחם - דמיינו אמבט של חלב ובתוכו שוחות להן בשלווה עשרות פרוסות לחם שלוות..
תמונה 2-לחם+משחת שיניים - דמיינו את עצמכם חוזרים מורעבים מהעבודה וניגשים אמבטיה עם פרוסת
לחם - מורחים עליה בתאווה את משחת השיניים ונוגסים ביס גדול!
תמונה 3-משחת שיניים+נייר טואלט - דמיינו משחת שיניים שעשויה מעיסת נייר טואלט - על קופסת
המשחה יש תמונה של גלילי נייר טואלט.. וכשלוחצים את המשחה - יוצאת עיסת נייר..
הבנתם את הרעיון נכון? בסופו של דבר עבור רשימה זו צריכות להיות לכם 5 תמונות שונות.
ככל שיהיה אבסורד והומור - כך תזכרו יותר טוב. ככל שהתמונות יעלו רגש כלשהו כך יהיה לכם
קל יותר לזכור לאורך זמן. טיפ חשוב - כדאי לשנן פעם-פעמיים באותו יום את התמונות כדי להטביע
בזכרון.
3. לזכור שמות - זה חשוב מאוד לכל אחד ובמיוחד לנמצאים במקצוע טיפולי, הדרכה או הוראה.
יש לחלק את השם להברות, לחבר להברה או לכל השם את המאפיין הבולט בפניו או באישיותו של האדם
ועל ידי כך ליצור תמונה מנטלית שתקל על קישור השם הנכון לפנים.
כמובן שיש להשתמש בקישורים ואסוציאציות שעובדים אצלכם ולאו דווקא אצל אחרים.
חשוב ליצור בעצמכם את הקישור - עם מושגים מעולמכם, מעולם הדמיון והמושגים הקרוב לליבכם.
הומור לא מזיק ואפילו רצוי! אל תשכחו שהרעיונות שלכם הינם נכס שלכם ואתם לא חייבים ולא אמורים
לחלוק אותם עם אותו אדם. מה שחשוב זה להשיג את התוצאה הרצויה - במקרה זה לא לטעות בשמו
ולזכור אותו לאורך זמן.
לדוגמא: שם הילד: רום (מזכיר לי את הצליל "אום" וגם מתחרז איתו) לילד מראה בודהיסטי - רום-אום
סביר להניח שכבר לא אשכח את שמו..
4. לחבר מספר תנועות תרגול / רעיונות יחד כך שיש קשר סיפורי ביניהן.
זה גם יכול לעזור ליצור מערכי שיעור ולזכור אותם ואת סדר הדברים שתכננתם ללמד או סדר ההרצאה אותה
אתם מתכוונים להעביר.
אם נמשיך בדוגמת סדרת התרגילים - ניקח סיפור ילדים ידוע כבסיס. "נשתול" לתוכו את התרגילים עם איזשהו
הקשר הגיוני. נוסיף לסיפור רגשות / הומור / הגזמה / מסר או מוסר השכל.
נתרגל יחד ברצף ובפעם הבאה - סביר להניח שהילדים וגם אתם כבר תזכרו מה בא לפני/אחרי מה..
זהו לבינתיים - אשמח לתגובותיכם ואם עזרו לכם הרעיונות הללו.
סופ"ש נעים!
צריך להסביר לילד שאם הוא לא ישתמש במשחת שיניים, רופא שיניים יצטרך לבקר את "קקטוס ובקטוס".
השבמחק:) אכן קריוס ובקטוס עושים את העבודה!
מחק